Logicorin joustava palvelumalli auttaa Schenkeriä rakentamaan houkuttelevat kokonaisratkaisut omille asiakkailleen

DB Schenker on Suomen johtavia logistiikan kokonaisratkaisujen tarjoajia. Heidän kilpailukykynsä edellytyksenä ovat kyky reagoida tarjouspyyntöihin nopeasti sekä mahdollisuus tarjota asiakkaille heidän vaatimuksiinsa vastaavat tilaratkaisut houkuttelevalla sopimuksella. Tässä myös varastotilojen tarjoajalla on tärkeä rooli. Schenkerin ja Logicorin toimiva yhteistyö osoitti voimansa, kun Schenkerin kylmälaitealan asiakkaalle neuvoteltiin joustavasti uudet tilat hyvien liikenneyhteyksien ja kilpailukykyisen hintatason Kouvolasta. Ratkaisu ja sijainti sopivat sekä Schenkerin liiketoimintatavoitteisiin että asiakkaan tarpeisiin.

– Meille tärkeintä yhteistyössä on se, että vuokranantaja ymmärtää asiakasvaatimukset ja joustavuuden tarpeen. Eräs asiakkaamme joutui luopumaan varastotiloistaan Turussa, ja Logicorin kanssa käynnistyi heti hyvähenkinen keskustelu uusista tiloista. Pystyimme vuokraamaan joustavasti juuri asiakkaamme tarvitseman osan kiinteistöstä, ja myöhemmin saimme käyttäjät loppuihinkin tiloihin, kertoo Miko Nissinen, DB Schenkerin Head of Performance and Capacity Planning.

”Logicorin kanssa on helppo neuvotella joustavat sopimukset. Tämä onkin yhteistyössä olennaista, koska meidän täytyy pystyä rakentamaan asiakkaallemme houkutteleva tarjous, jotta saamme kaupan. Logicor varmistaa, että kokonaisuus on toimiva paketti kaikille osapuolille.” – Miko Nissinen, DB Schenker

Vuokranantajan pitkäjänteinen palvelu parantaa Schenkerin reaktiokykyä

Yhdessä vuokranantajan kanssa paitsi etsitään sopiva kohde myös kartoitetaan, miten tila saadaan vastaamaan Schenkerin asiakkaan tarpeisiin.

– Logicorin kanssa käymme potentiaalisessa kiinteistössä katsomassa lattian kuntoa, vapaata korkeutta ja muita kriittisiä asioita. Kouvolaan Mestarintielle muuttaneen asiakkaamme kohdalla kävimme Logicorin kanssa läpi kiinteistön korjaussuunnitelmaa ja keskustelimme, mitä korjauksia kiinteistöön on suunniteltu ja millaisella aikataululla. Vaikka kiinteistö oli vielä remontoimaton, pystyimme sitä kautta osoittamaan asiakkaalle, mitä tiloissa tullaan tekemään. Ja Logicor myös toteutti kaikki luvatut muutokset, Nissinen kertoo palvelun sujuvuudesta.

Logistiikkaoperaattorille on tärkeää, että vuokranantaja pitää heidät ajan tasalla kiinteistötarjonnasta myös silloin, kun kauppaa ei olla aktiivisesti hieromassa. Silloin he pystyvät reagoimaan nopeasti asiakkaan tarjouspyyntöihin, mikä edistää kaupan syntymistä.

– DB Schenkerin Suomen organisaatiossa sopimuslogistiikan asiantuntijat ja tiloista vastaava kiinteistöosasto yhdessä kartoittavat sopivat tilavaihtoehdot kuhunkin tarjoukseen. Pidämme kiinteistöosaston kanssa molemmin puolin aktiivisesti yhteyttä. Kuulemme heidän tilanteestaan tarpeistaan, ja kerromme vapaana olevista ja vapautuvista kohteista. Yhteydenpitomme on tiivistä ja säännöllistä, kertoo Asset Manager Markku Mikala Logicorilta.

”Kun meillä on valmis ymmärrys olemassa olevista kohteista, olemme jo askelen edellä tarjouspyynnön tullessa. Jos vasta siinä kohdin lähtisimme kartoittamaan vaihtoehtoja ja sopimaan kiinteistökierroksia, hukkaisimme helposti monta viikkoa aikaa.” – Miko Nissinen, DB Schenker

Kilpailukykyisen hintatason Kouvola on houkutteleva kokonaisuus

Kouvola on aiemmin ollut merkittävä transitoliiketoiminnan keskittymä, ja vielä 2000-luvun taitteessa Kaukoidästä saapui paljon rahtia meri- ja raideteitse. Siksi Kouvolassa on nykyäänkin erinomainen varastotilojen tarjonta, ja oheispalveluita on saatavilla monipuolisesti. Myös nopea ja vastikään auennut rautatieyhteys Kiinan ja Kouvolan välillä lisää alueen vetovoimaa.

Kotkan satama on sopivan lähellä, joten konttien veto Kouvolaan onnistuu kätevästi. Myös lähtevälle liikenteelle Kouvola on hyvä sijainti. Schenkerin Turusta Kouvolaan muuttaneen asiakkaan tavara tulee rekkalasteilla Euroopan tehtailta Kouvolaan ja lähtee siitä eteenpäin muualle Suomeen. Kouvola on heille aivan yhtä mainio sijainti kuin Turku, ja hintatasokin on maltillinen.

– Kun vaihtoehtoja kartoitetaan, niin asiakas laskee aina kokonaiskustannuksia. Mitä maksaa kuljetukset, varastointi, tavarankäsittely? Kuljettaminen Kouvolasta ei ole kalliimpaa kuin muualta Suomesta, joten olemme pystyneet tarjoamaan varastointia asiakkaillemme houkuttelevaan hintaan, Miko Nissinen sanoo.

Kouvolaan meidän on mahdollista luoda asiakkaillemme toimiva ja houkutteleva kokonaisuus. Siellä on edullinen hintataso, ja kiinteistöt ovat hyväkuntoisia. - Miko Nissinen, Schenker.

 

Kouvolan logistiikka-alueen lukuja

  • 81 000 m2 Logicorin omistamien logistiikka- ja varastotilojen kokonaispinta-ala
  • 230 ha Rahtikylän alueen kokonaispinta-ala*
  • 100 km raiteita alueella*
  • n. 90 logistiikka-alan yritystä*

*Lähde: Kouvola Innovation